September 20, 2011

!தீப மங்கள ஜோதி நமோ நம!

 


தீப வழிபாடு

 
 
அன்பர்கள் அனைவருக்கும் இனிய திருக்கார்த்திகை ஜோதி நல்வாழ்த்துக்கள். எல்லா புவனங்களையும் தன் ஒளியால் பிரகாசிக்கச் செய்யும் சூரிய சந்திரன் மற்றும் அக்னியையே கண்களாகக் கொண்ட முக்கண் முதல்வரை ஜோதி வடிவாக வழிபடும் திருக்கார்த்திகை திருநாளில் தீபங்களை பற்றி சிறிது பார்ப்போமா?

மஹா பாரதத்தில் வரும் ஒரு சிறு கதை. கிருஷ்ண பரமாத்மா தர்மர் மற்றும் துரியோதனன் இருவர் வீட்டிற்கும் வர ஒத்துக் கொண்டார், ஆனால் ஒரு நிபந்தனையுடன், அந்த நிபந்தனை அவர் வரும் போது தங்கள் இல்லம் முழுவதையும் ஏதாவது ஒரு பொருளால் நிறைத்து வைக்க வேண்டும் என்று. துரியோதனன் வைக்கோலை வாங்கி தன் வீடு முழுவதும் நிறைத்து வைத்தான். கிருஷ்ண பரமாத்மா வந்த போது அவர் இல்லத்துள் நுழைய முடியாமல் அப்படியே வெளியே இருந்து விட்டு திரும்பி விட்டார். அவர் தர்மர் வீட்டிற்கு சென்ற போது அந்த இல்லத்தின் மையத்தில் அழகிய குத்து விளக்கை ஏற்றி வைத்து இருந்தார். அதன் ஒளியானது இல்லம் முழுவதும் ஒளியூட்டியது. அங்கே வந்த ஸ்ரீ கிருஷ்ணர் தர்மரின் அறிவை மெச்சி அவரை வாழ்த்திச் சென்றார்.

இவ்வாறு தீபம் எல்லா திசைகளிலும் பரவி ஞானம் என்னும் ஒளியை பாய்ச்சி அஞ்ஞானம் என்னும் இருளை அகற்றுகின்றது.

எனவே தான் அருணகிரி நாதரும் இறைவனை தீப மங்கள் சோதி நமோ நமோ! என்று பாடுகின்றார்.

வள்ளலார் சுவாமிகளும் அருட்பெருஞ் ஜோதி! அருட்பெருஞ் ஜோதி! தனிப்பெருங்கருணை! தனிப்பெருங்கருணை! என்று பாடுகிறார்.

மாணிக்க வாசக சுவாமிகளோ ஆதியும் அந்தமும் இல்லா அருட்பெருஞ் ஜோதி என்று அனுபவக்கின்றார்.
தீப ஒளியில் முத்துக்குமரன்

அண்ணாமலை ஜோதி தரிசனம் திரிஜென்ம பாப விமோசனம், ஸ்ரீ ஐயப்பன் மகர ஜோதி தரிசனம் மனித வாழ்வில் பெரு வரம். இவ்வாறு எல்லா தெய்வங்களையும் நாம் ஜோதி வடிவாக காண்கின்றோம்.
தீபச்சுடரில் லட்சுமி தேவியும், ஒளியில் சரஸ்வதி தேவியும், சுடரில் வெளி படும் வெப்பத்தில் பார்வதி தேவியும் எழுந்தருளுவதாக ஐதீகம். எனவே தீப தரிசனம் செய்வதன் மூலம் மூன்று தேவியர்களின் அருளையும் பெற்று கல்வி, செல்வம், வீரத்தில் சிறப்பிடம் பெறலாம் என்பது நம்பிக்கை.

ஓம் அஸதோ மா ஸத் கமய
தமஸோ மா ஜ்யோதிர் கமய
ம்ருத்யோர் மா அம்ருதம் கமய
ஓம் சாந்தி: ஓம் சாந்தி: ஓம் சாந்தி:

 
ஓ தீன பந்து, ஆபத் பாந்தவா, அனாத இரட்சகா, என்னை, அசத்யத்திலிருந்து என்னை சத்யத்திற்கு அழைத்துச் செல் ; அஞ்ஞான இருளிலிருந்து ஓளிக்கு அழித்துச் செல்; ஜனன மரணம் என்னும் இந்த சம்சார சாகரத்திலிருந்து மோக்ஷத்திற்கு அழைத்துச் செல் என்ற உபநிஷத் வாக்கியப்படி அஞ்ஞான இருளில் இருந்து ஞான ஓளிக்கு அழைத்து செல்வதை விளக்குகின்றன தீபங்கள்.

தீப வழிபாடு நெறியை சங்க நூல்களும், தேவாரமும் சிறப்பாக கூறுகின்றன. தீபங்களை வரிசையாக வைத்து வழிபாடு செய்யும் மரபு சங்க காலத்திலேயே இருந்திருக்கின்றது. மழைக்கூறு நீங்கிய தெளிவான வான மண்டலத்தில் ஆறு நட்சத்திரங்கள் அருகிருக்க தோன்றும் முழு நிலா நாளில் வீதி தோறும் விளக்கேற்றியும் மலை உச்சியில் விளக்கு வைத்தும் கார்த்திகை விழா கொண்டாடியதை அகநானூறு கூறுகின்றது. இவ்விளக்கின் ஒளிவெள்ளம் எப்படி இருந்ததென்றால், இலவ மரத்தின் மொட்டுகள் இதழ் விரித்த மலர்ச்சியைப் போல் இருந்ததாக அகநானூறு கூறுகின்றது.

லட்ச தீப ஒளியில் மிளிரும் ஸ்ரீ ராமர்
எனவே கார்த்திகை மாதத்தில் அக்னியை மானசீகமாக பூசித்து , வீடுகளில் விடியற்காலையிலும், மாலையிலும் தீபம் ஏற்றி வந்தால் நன்மை பயக்கும் என்று மஹரிஷிகள் கூறியுள்ளனர். குறிப்பாக, பரணி தீபம் அன்றும், கார்த்திகை தீப தினம் அன்றும் , நம் வீடுகளில் மாலையில் தீபங்களை ஏற்றி வைத்து, இறைவனை வழி பட வேண்டும்.

திருவண்ணாமலையில் கார்த்திகை ஜோதி தரிசிப்பதின் பலனை சிவப்பிரகாச சுவாமிகள் இவ்வாறு பாடுகின்றார்.
கார்த்திகை விளக்கு மணிமுடி சுமந்து
கண்டவர் அகத்திருள் அனைத்தும்

சாய்த்து நின்றெழுந்து விளக்குந்
சோண சயிலனே கயிலை நாயகனே! ஆம் கார்த்திகை தீப தரிசனம் காண்பவர் அக இருளை அகற்றி தூய்மைப்படுத்துகிறார் அந்த அண்ணாமலையார், அருணாசலர், சோணாசலர், கயிலை வாசர்.


இம்மாதத்தில் திருக்கோவில்களில் சென்று தங்கள் கையினால் தீபம் ஏற்றி வைப்பது அவசியம், குழந்தைகளையும் ஏற்றச்சொல்லவும், ஏனென்றால் திருக்கோவில்களில் தீபம் ஏற்றி வைப்பது அனைத்து தோஷங்களுக்கும் உடனடியாக நிவாரணம் அளிக்கும் சக்தி கொண்ட ஒரு எளிய பரிகரமாகும். கொடிய பாவங்களினாலும், கடினமான மருத்துவ, அறுவை சிகிச்சைகளினாலும் ஒருவர் துன்புறும் போது, உடனடியாக, அவருக்காகக் திருக்கோவில் ஒன்றில் தீபம் ஏற்றி வைப்பது, அவரது உடல் உபாதைகளை உடனடியாக குறைக்கும். மேலும், வசதியில்லாத திருக்கோயில்களுக்கு கார்த்திகை மாதத்தில் அவரவர் சக்திக்கேற்ப, நெய் அல்லது எண்ணெய் மற்றும் திரி வாங்கிக் கொடுத்தால், குடும்பத்தில் துன்பங்கள் நீங்கி, இன்ப ஒளி வீசும்.
ஓளிக்கு காந்த சக்தி உள்ளது. அந்த சக்தி நம் எண்ணங்கள், உணர்வுகள், வார்த்தைகள், அனைத்தையும் ஈர்த்து நமக்கே திருப்பியளிக்கின்றது. எனவே விளக்கு வைக்கும் நேரத்தில் தீய சொற்களைக் கூறக்கூடாது, ஏனென்றால் அவை பலித்து விடும் எனவே நல்லவைகளையே கூற வேண்டும்.


தீபங்கள் தான் எத்தனை வகை


இனி, தீராத வினைகள் தீர, திருக்கோவில்களில் எவ்வளவு தீபம் ஏற்ற வேண்டும் என்று பார்ப்போமா?
1 தீபம். : மன அமைதி
9 தீபங்கள்: நவக்கிரக பிணி நொடியில் அடங்கும்.
12 தீபங்கள்: ஜென்ம ராசியில் உள்ள தோஷம் நீங்கும்.
18 தீபங்கள்:சக்தி தரும் சக்தி தீபம்
27 தீபங்கள்:நட்சத்திர தோஷம் நீங்கும், நல்லன கிட்டும்.
48 தீபங்கள்: தொழில் வளரும், பயம் நீங்கும்.
108 தீபங்கள்: நினைத்த காரியம் கை கூடும்
508 தீபங்கள்:திருமணத் தடை நீங்கும்
1008 தீபங்கள்:சந்தான பாக்கியம்.


தீபத்தின் தன்மை :
இருளை அகற்றும். அதற்கு மேல் பக்கம், கீழ் பக்கம் மேல் ஜாதி கீழ் ஜாதி என்ற பேதமில்லை. தீபம் திருமகளின் வடிவம். வெள்ளிக் கிழமையன்று மாலை தீபம் ஏற்றி வைத்து வணங்கினால் அதன் ஜோதியானது அவரவர்கள் விருப்பப்படி அதுவே அம்பிகை அல்லது திருமகள். ஆகவே தான் நாம் நம்முடைய எல்லா நல்ல காரியங்களையும் செய்யும் போது குத்து விளக்கு ஏற்றி வைக்கிறோம். இனி குத்து விளக்கின் தத்துவத்தைப் பற்றி காண்போம். தாமரை போன்ற ஆசனம் பிரம்மா. நெடிய தண்டின் நீட்சி மஹா விஷ்ணு, நெய்யேந்தும் அகல் ருத்திரன், திருமுனைகள் யாவும் மஹேஸ்வரன், நுனி சதாசிவன். நெய் - நாதம், திரி -பிந்து, சுடர்- அலை மகள், தீப்பிழம்பு -கலை மகள், ஜோதி - அம்பிகை மலை மகள். எனவே குத்து விளக்கு என்பதே இறைவடிவம்.

குத்து விளக்கின் ஐந்து முகங்கள் அன்பு, அறிவு, உறுதி, நிதானம், பொறுமை என்னும் ஐந்து நல்ல பண்புகளை குறிக்கின்றது. குத்து விளக்கில் ஒரு முகம் மட்டும் ஏற்றினால் மத்திமப்பலன் ஏற்படும், இரண்டு முகங்கள் ஏற்றினால் குடும்ப ஒற்றுமை ஏற்படும், மூன்று முகங்கள் ஏற்றினால் குழந்தை பாக்கியம் கிட்டும், நான்கு முகங்கள் ஏற்றினால் பசு, பூமி, வீடு, வாகனம் அமையும், ஐந்து முகங்களும் ஏற்றினால் அனைத்து வளங்களும் ஏற்படும். விளக்கு ஒரு மானிட உருவமும் கூட, பாதம், உடல், கழுத்து, முகம் எனப் பிரிக்கப்பட்டுள்ளன.அதன் ஒளிதான் உயிர். ஐந்து முகங்களும் பஞ்ச பூதங்கள். ஐந்து முகங்களையும் ஏற்றித்தொழுவதே நலம் தரும். முதலில் எண்ணெய் அல்லது நெய் ஊற்றிய பிறகுதான் திரியிட்டு தீபம் எற்ற வேண்டும். இனி தீபங்களைப்பற்றிய மற்ற குறிப்புகளைக் காண்போம்.


தீபம் ஏற்றும் திசையின் பலன்கள்:
கிழக்கு : துன்பம் ஒழியும், கிரகமும் பீடையும் ஒழியும்
மேற்கு: கடன் தொல்லை நீங்கும், சனி பீடை, கிரக தோஷம், பங்காளிப் பகை நீங்கும்.
வடக்கு: திரண்ட செல்வம், மங்களம் பெருகும், திருமணம், கல்வி, சர்வ மங்களம்.
தெற்கு: தீபம் ஏற்றக் கூடாது.

தீபம் ஏற்றும் நேரம்:
காலை : பிரம்ம முகூர்த்தம் 3 மணி முதல் 5 மணி வரை விளக்கேற்ற சர்வ மங்களம் உண்டாகும்.
மாலை : குடும்ப சுகம், புத்திர சுகங்களைத் தரும், நல்ல கணவர் அமைவர், நல்ல வேலை அமையும்.

தீபம் துலக்கும் நாட்கள் மற்றும் அதன் பலன்கள்:
குத்து விளக்கைத் துலக்கி சுத்தப்படுத்தும் பணியினை செய்ய குறிப்பிட்ட நாட்கள் உண்டு

ஞாயிறு, திங்கள், வியாழன், சனி ஆகிய நாட்களில் மட்டும் தான் குத்து விளக்கை தேய்க்க வேண்டும்.

திங்கள் நடு இரவு முதல் புதன் நடு இரவு வரை குபேர தன தாட்சாயணியும், குக குரு தன தாட்சணியும் குத்து விளக்கில் பூரணமாய் குடியிருப்பதாய் கூறப்படுகின்றது. எனவே இந்த நாட்களில் விளக்கினை தேய்த்துக் கழுவினால் இந்த சக்திகள் விலகிப் போகுமென்பது நம்பிக்கை.

வெள்ளியன்று கழுவுவதால் அதில் குடியிருக்கும் குபேர சங்க நிதி யட்சிணி விலகிப் போய் விடும் என்பதும் மக்களின் பரவலான நம்பிக்கை.

ஞாயிறன்று விளக்கைத் துலக்கி தீபம் போடுவதால் கண் சம்பந்தமான நோய்கள் அகலும். மனம் நிலைப்பட திங்கள் அன்று துலக்கி தீபம் ஏற்ற வேண்டும். 'குரு பார்வை' இருந்தால் கடினமான வேலைகளையும் எந்தவிதமான பிரச்சினையும் இல்லாமல் எளிதாக செய்ய முடியுமே!.

வியாழன் அன்று தீபமேற்றினால் 'குருவின் பார்வையும்'- அது தரும் கோடி நன்மையும் நமக்கே கிடைக்கும். வாகன விபத்துக்களைத் தவிர்க்க உதவுவதுதான்

சனியன்று விளக்கு துலக்கி நாம் போடும் தீபம். மற்ற நாட்களில் விளக்கு துலக்காமல் தீபம் போடலாம். விளக்கு துலக்காத நாட்களில் விசேஷமான நாட்கள் வந்தால் விளக்கை நீரில் கழுவித் துடைத்து விபூதி கொண்டு தேய்த்துச் சுத்தமான துணியினால் விளக்கைத்துடைத்து தீபம் ஏற்றலாம்.

பஞ்சமி திதியன்று விளக்கேற்றுவது அகால மரணத்தைத் தவிர்க்கும், புதிதாக நெய்த பருத்தி ஆடையில் அரைத்த சந்தனம், பன்னீர் சேர்த்துத் தடவிக் காய வைத்து, அதை திரியாக்கி வடக்கு முகமாக வைத்து , 'பஞ்ச தீப' எண்ணெய் ஊற்றி திருவாதிரை நட்சத்திரத்தன்று தொடர்ந்து ஓராண்டு விளக்கேற்ற நோய்களின் வேகம் குறையும். பல காலம் வராமலிருந்த பணம் தேடி வரும். இது அருந்ததிக்கு சாவித்திரி தேவி அருளிய வாக்கு.


இறைவனுக்கு உகந்த எண்ணெய்:

நெய் : மஹா லக்ஷ்மி
நல்லெண்ணெய் : நாராயணன்
தேங்காய் எண்ணெய்: கணபதி
இலுப்பை எண்ணெய்: ருத்திரபதி, சர்வ தேவதை.

பலன்:
ஆமணக்கு எண்ணெய்: நல்லது நடக்கும். குல தெய்வத்தின் முழு அருள் கிட்டும்

நெய்: மிகச்சிறந்தது. சகல வித சுகத்தையும் தரும். வீட்டின் நலம் பெருகும். அதிலும் பசு நெய் பயன் படுத்துவது மிகவும் உத்தமமானது. தேவர்கள் மற்றும் அனைத்து தேவர்களும் பசுவில் வசிக்கின்றனர். பசுவின் பாலில் இருந்து உருவாகும் நெய்யில் அம்பிகை வாசம் செய்வதாக ஐதீகம். ஆகவே தீபத்தில் பசு நெய் இடுவதால் அது சிவமாகிய ஜோதியுடன் சேர்ந்து சிவசக்தி சொரூபமாகிறது.

நல்லெண்ணெய்: பீடைகள் விலகும், துக்கம் அகலும்.

விளக்கெண்ணெய்: புகழ், பந்த சுகங்கள் கிடைக்கும், வளம், செல்வம் பெருகும்.

வேப்பெண்ணெய்: கணவன் மனைவி உறவு நலம் பெறும், மற்றவர்களின் உதவி கிட்டும்.

வேப்பெண்ணெய், நெய், இலுப்பெண்ணெய் மூன்றும் சேர்த்து விளக்கேற்றினால் செல்வம் உண்டாகும், குல தெய்வத்திற்கு ஏற்றது.

நெய், விளக்கெண்ணெய், வேப்பெண்ணெய், இலுப்பெண்ணெய், தேங்காய் எண்ணெய் ஆகிய ஐந்து எண்ணெய்களும் கலந்து தீபமேற்றினால் தேவியின் அருள் சக்தி கிட்டும்.

கடலை எண்ணெய் : ஊற்றக் கூடாது.



பூஜைக்கு ஏற்ற விளக்கு:

அகல் விளக்கு, வெள்ளி விளக்கு, பஞ்ச லோகத்தால் செய்த விளக்கு.

விளக்கு திரிகளின் வகைகள்:
பஞ்சு : பஞ்சுத் திரிதான் விளக்கேற்ற மிகவும் சிறந்தது. மெல்லிய திரிகளாக திரித்து வைத்துக் கொள்ள வேண்டும். திரிக்கும் போது ஒரு பக்கம் மட்டுமே உருட்ட வேண்டும். வீட்டில் மங்களம் பெருகும், சுகங்களைக் கூட்டும்.

தாமரைத்தண்டுத்திரி: தீவிணை போகும், செல்வம் நிலைக்கும்.

வாழைத்தண்டுத்திரி: குழந்தை பாக்கியம், தெய்வக்குற்றமும், குடும்ப சாபமும் நீங்கும். செல்வம் தங்கும்.

வெள்ளெருக்கு- இதன் பட்டையை திரியாக செய்து தீபம் போட்டால் செல்வம் பெருகும் , பேய் விலகும்.( கணேசருக்கு உகந்தது)

மஞ்சள் நிறத்திரி: அம்மனின் அருள் கிட்டும், வியாதி குணம் ஆகும்

புது சிவப்புவண்ணத் திரி: திருமணத்தடை, குழந்தை பாக்கியமின்மை விலகும்.

புது வெள்ளை வண்ணத் திரி: தரித்திரம் அகலும், சுபிட்சம் பெருகும்.

விளக்கை எண்ணெய் இல்லாமல் தானே அனைய விடுவது தவறு. நாமே அமர்த்துவது நல்லது, ஒரு சொட்டு பால் கொண்டோ அல்லது மலர் கொண்டோ அமர்த்துவது உத்தமம். குறிப்பாக வெளியில் செல்லும் போதும் இரவு படுக்கச்செல்லும் போதும் விளக்கை தொடர்ந்து எரிய விடாமல் அமர்த்தா வேண்டும். வாயினால் ஊதி அமர்த்தக் கூடாது.



இனி விளக்கு வழிபாட்டினைப் பார்ப்போம். அம்மனுக்கும் குல தெய்வத்திற்கும் மிகவும் உகந்தது பொங்கலும் மா விளக்கும். பச்சரிசியை பொடி செய்து வெல்லப் பாகுடன் கலந்து மா விளக்கு செய்து அதில் நெய் ஊற்றி தீபமேற்றி அம்மனுக்கு பொங்கலுடன் படைப்பது ஒரு மிகச்சிறந்த பரிகாரம். அது போலவே பலர் குறிப்பால இராகு காலத்தில் துர்க்கைக்கு எலுமிச்சை விளக்கு ஏற்றுகின்றனர். அது போலவே பல கோவில்களில் தேங்காய் மூடிகளில் விளக்கு ஏற்றும் வழக்கமும் உள்ளது.

திருவிளக்கு பூஜை:

இருள் துன்பம் தருவது. ஓளி இன்பம் தருவது. ஓளி இன்றி உலகமேது? வாழ்க்கையேது? புற அருள் நீக்குவது ஒளி. அக இருளைப் போக்குவது அருள் ஒளி உணர்வு. இருளாகிய துன்பம் நீங்கி அருளாகிய இன்பம் நிறைந்திட திருவிளக்கு பூஜை செய்கிறோம். திருவிளக்கை திருமகளாக, தீப லக்ஷ்மியாக, அம்பிகையாக பாவித்து சுமங்கலிகள் பூஜை செய்வது திருவிளக்கு பூஜை எனப்படும். குறிப்பாக அம்மனுக்கு உகந்த ஆடி, தை வெள்ளி நாட்களில் திருவிளக்கு பூஜை செய்வது மிகவும் சிறந்தது. திருவிளக்கு வழிபாடு செய்வதால் நம் வாழ்வில் தூய்மையும் தெய்வத்தன்மையும் பெருகும்.சஞ்சலமும் வறுமையும் நீங்கி சாந்தியும் வளமையும் நிறையும். தினமும் மாலையில் திருவிளக்கேற்றி வழிபடும் இல்லத்தில் அஷ்ட லக்ஷ்மிகளும் வாசம் செய்கின்றனர். திருவிளக்கு வழிபாடு தினந்தோறும் நடைபெறும் இல்லங்களில் தெய்வ சாந்நித்யம் பெருகுவதால் பேய், பிசாசு, பில்லி, சூனியம் ஒன்றும் அங்கே அணுகாது.

இனி திருக்கோவில்களில் நடைபெறும் தீப ஷோடசோபசாரங்கள் என்ன என்று பார்ப்போம்.1. தூபம், 2. ஏக தீபம் (உருக்களி) 3. அலங்கார தீபம் ( 1, 3, 5 7, 9 அல்லது 11 அடுக்குகள் கொண்ட தீபம். புஷ்ப தீபம், மஹா தீபம் என்றும் அழைக்கப்படுவதுண்டு) 4. நாக தீபம், 5.வ்ருஷப தீபம்( நந்தி தீபம்), 6.புருஷா ம்ருக தீபம், 7. சூல தீபம், 8. கூர்ம தீபம் (ஆமை தீபம்), 9. கஜ தீபம்( யானை தீபம்), 10. சிம்ஹ தீபம், 11.வ்யாகர தீபம் ( புலி தீபம்) 12. கொடி தீபம். 13. மயூர தீபம், 14. பஞ்ச தட்டுடன் பூர்ண கும்ப தீபம், 15. நக்ஷத்ர தீபம், 16.மேரு தீபம். ஆகியவையே அந்த 16 தீபங்கள்.

சொக்கப்பனை:

வீட்டளவில் தீபம் என்பது ஊரளவில் சொக்கப்பனை. சொக்கப்பனையின் உள்ளார்த்தம் மன இருள் அகன்று அக ஒளி ஏற்பட்டால் தீயன கருகும் ஞான ஒளி மனதில் உண்டாகும், தீயன தூசாகும் என்பதே. கார்த்திகை பௌர்ணமியன்று பல ஆலயங்களில் சொக்கப்பனை கொளுத்தப்படுகின்றது. அதில் பனை ஒலை கொளுத்தப்படுகின்றது, பனை மரத்தின் ஒவ்வொறு பாகமும் மற்றவர்களுக்காக பயன் படுகிறது கொழுத்தப்பட்ட பனை ஒலையின் சாம்பல் கூட புனிதமானது அதுவும் நமக்கு பயன் படுகின்றது அது போல நாமும் மற்றவர்களுக்கு பய பட வேண்டும் என்பதை இந்த நிகழ்ச்சி உணர்த்துகின்றது.


இந்த திருக்கார்த்திகை நாளில் நாமும் நம் இல்லங்களின் எதிரே விளக்கேற்றி ஜோதி ரூபமான இறைவனை வழிபட்டு நன்மையடைவோமாக.


 

Sri Siva Vishnu Temple

*Siva*
                                                                                                                                      


Siva is one of the three principal deities of the Hindu pantheon; the other two are Brahma and Vishnu. His name means ‘auspicious’. He has the power of annihilation or destruction of evil. He is an ideal for simplicity in our life and to be detached from worldly objects. He is also called Mruthyunjaya (the conqueror of Death).

SLOKA/PRAYER


Vandhe Sambhum Umaapathim Suragurum
Vandhe Jagath Kaaranam
Vandhe Pannaga Bhooshanam Mrigadharam
Vandhe Pasoonaam Pathim
Vandhe Soorya Sasaanga Vahnni Nayanam
Vandhe Mukundha Priyam
Vandhe Baktha Janaasryam Cha
Varadham Vandhe Sivam Sankaram
MEANING
 
I bow to Sambu the Lord of Uma and the teacher of the Devas. I bow to the Lord Who is the root cause of the entire world. I bow to the Lord, Who has the serpent as His ornament, Who carries a deer. I bow to the Lord of all beings. I bow to the Lord Who has the Sun, the Moon and the Fire as His three eyes. I bow to Him Who is fond of Mukundha. I bow to Him, Who is the refuge of all devotees and Who grants boons to them. I bow to Siva, the creator of all auspicious things.

SIVA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Siva is in the form of a Lingam. The linga was brought from River Narmada. The lingam is the representation of Sri Ramanatha Swami of Raameswaram, who was worshipped by Rama after he destroyed Ravana and freed Sita. The sanctum and vimana of the Siva Shrine is built in Chola style architecture. Ganesha, Karthikeya, Dhaksinaamuthi, Brahma, Chandikeswara, Dhurga and Nandhi are kept in and around the Siva shrine.
Lingam is a representation, striving to give some concrete shape and form to the abstract, infinite, all pervasive God who is beyond shape and form. Like Brahmaananda or the cosmic egg, Lingam is another form seeking to represent the cosmos. It is also what survives Pralaya, the ultimate dissolution and end of all creation.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Mondays and Pradhosham, thirteenth day of the fortnight are very auspicious to Siva. Maha Sivarathri is celebrated in grand style with puja's and bhajans throughout the night. Dharsan of Siva on days with 'Aardha star and prashodam puja on Mondays and Saturdays are very auspicious.

SPECIAL OFFERINGS

Siva is Abhishekapriya, meaning one who adores sacred bath. Rudraabishekam, Rudra homam, Mrithyunjaya homam are performed to Lord Siva. Bilva leaf, Erukku, Thumba and Oleander flowers are auspicious to Siva.

GAYATHRI

Tathpurushaaya Vidhmahe Mahadevaaya Dheemahi
Thanno Rudra(h) Prachodayaath.
 
MEANING

We worship that ultimate being. Salutations to the Great Lord. May that Rudra stimulate our faculties.

SRI SIVA

*vishnu* 

SRI VISHNU



Vishnu, one among the Trinity of Gods, is in the form of Ananthapadhmaanabha. He is the Protector of the Universe. He comes to earth in different incarnations to protect the world.

SLOKA/PRAYER

Santhaakaaram Bhujaga Sayanam Padhmanaabham Suresam
Viswaakaaram Gagana Sadrusam Meghavarnam Subhaangam
Lakshmikaantham Kamalanayanam Yogi Hridh Gnaana Gamyam
Vande Vishnum Bhavabhayharam Sarva Lokaika Naatham.
Santhaakaaram Bhujaga Sayanam Padhmanaabham Suresam
MEANING
I bow to Vishnu, with the benign form, reclining on the serpent. The lotus issues forth from the navel and He is the very universe. He is the supreme among the Gods, the consort of Lakshmi, and He resplendent like the sky, and the color of the clouds and with auspicious limbs. His eyes are beautiful like the lotus and He is ever in the hearts of His evolved devotees. He is the one and only Lord of all this universe and can save us from the cycle of repeated births and deaths.
VISHNU as ANANTAPADMANABHA AT SSVT
The yoga nidhra form represents Ananthapadhmanabha of Thiruvananthapuram. The shrine is built in the Vijayanagara style of architecture, of twelfth century. The shrine with reclining Ananthapadhmanaabha symbolizes the picture of Pralaya (Dissolution), when Lord Vishnu is lying still with eyes closed on the coils of Anantha, the thousand-headed Lord of Serpents. On the eve of Creation, by His will through Brahma arising from Vishnu's navel, the Creation is accomplished. Lord Vishnu with Goddess Lakshmi, His holy consort, is the sole source of Creation. Lord Vishnu seems to rest his right hand on the Sivalingam. Several of His devotees and celestial beings are seen in the panel behind the idol and in front of it, in postures of worship, meditation and reverence.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Ekaadasi, the 11th day of the lunar fortnight is auspicious to Vishnu. Vaikunta Ekaadasi, falling in December- January, is celebrated as a special festival when the "gates of Heaven" ceremoniously open for devotees to enter.

SPECIAL OFFERINGS

Sudarsana Homam, the celebration of the His Divine Disc - Sudarsanam, and special flower alankaras are performed to Ananthapadmanabha. Yogurt rice, coconut and jaggery mix are offered to Lord Ananthapadhmanabha.

GAYATHRI

Naarayanaaya Vidhmahe Vaasudevaya Dheemahi
Tanno Vishnu Prachodhayaath.
MEANING

We worship Narayana. Salutations to the Great Lord Vasudeva. May that Vishnu stimulate our creative faculties.


*Venkataswara*

 Sri Venkateshwara
 



Venkateswara, another form of Lord Vishnu, is one among the Trinity, representing the power of Sustenance. He is regarded as "Kaliyuga Varada". In the "degenerate" age of Kali, He is always close to devotees and ever ready to bless and protect them. He is also called Balaji and Govinda.

SLOKA/PRAYER

Vinaa Venkatesam Nanaadho Nanatha
Sadhaa Venkatesam Smaraami Smaraami
Hare Venkatesa Praseedha Praseedha
Priyam Venkatesa Prayaccha Prayaccha
MEANING
Without you, Venkatesa, there is no other Lord. I remember you and worship you always. Show mercy to me, Oh Vishnu, give me all that is good and pleasant.
VENKATESWARA AT SSVT
In Sri Siva Vishnu Temple, Venkateswara is installed in a separate shrine built in Rayar style architecture.Narasimha, Vishnu and Lakshmi Varaaha swami are installed around Venkateswara shrine. Garuda is installed in front of Venkateswara. There is also aprovision made in the ceiling, on the northern side, to see Vimaana Venkateswara.
The crown on Venkateswara's head signifies His supreme sovereignty. The lotus on which He stands represents Truth which supports Brahman. The lotus in his hands indicates final goal of perfection; His conch signifies His call for nobler life of man; His mace connotes His power to knock down one's desires; the Discus symbolizes the total annihilating power to destroy the evil and lift one to a higher spiritual plane.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Saturdays and the whole month of Purattasi are auspicious to Venkateswara. On the first Saturday of every month and on the Ugadi day Srinivasa Kalyanam is performed. Brahmotsavam is celebrated in the month of Kanya.

SPECIAL OFFERINGS

Thulasi leaves, flowers, raisins, Laadu, Adai, Tamarind rice, Yogurt rice and Vada are preferred offerings to Lord Venkateswara. Abishekam and special decorations with flowers (Poolangi) and Gems(Muthangi) are famous to Lord Venkateswara.Performing Srinivasa Kalyanam is also customary

GAYATHRI

Niranjanaaya Vidhmahe Niraadharaaya Deemahi
Thanna Srinivasa Prachodayaath.
MEANING
We worship Niranjana. Salutations to lord Niraadharaa. May that Srinivasa stimulate our creative faculties.


In order to relieve the suffering of people in this world, the devotees prayed to Bramha to create a powerful Shakti. So Bramha took up a serious penance for thousands of years resulting in the creation of, one of the Sri Vishnu's Ayudhapurushas, the extremely powerful Sri Sudarshana. Sri Sudarshana represents the cosmic mind and also Vishnu's infinite power to create and destroy the universe. He also represents Sri Vishnu's will to multiply. He also will neutralize all poisons. There are more than one hundred and eight names to Sri Sudarshana. Among them are Sudarshana, Chakraraja and Sahasrabahu. Prayers to Sri Sudarshana will alleviate serious diseases, avert great dangers and prevent obstacles in any one's efforts to succeed.
Narasimha Avatara is the fifth re-incarnation of Lord Vishnu. As Narashimha, He destroyed the demon king Hiranyakashiyapu, the father of Baktha Prahalad.
Sudarshana and Narasimha are one and the same as two faces of a coin. Both deities benefit the entire human kind by their blessings.

*sudarsana*

SRI SUDARSANA

*sudarsana*

SLOKA/PRAYER for Sri Sudarsana

Prathibhata Shrevi Bhishana
Varaguna Sthoma Bhusana
Janibhaya Sthana Karana
Jagadavasthana Karana
Nikhila Dushkarna Karshana
Nigavana Saddhama Darshana
Jaya Jaya Sri Sudarshana
Jaya Jaya Sri Sudarshana
MEANING
Each sloka/prayer has significant meanings conveying the following:
a) Shatru Parajanga (defeat of enemies)
b) Khayathi Prapti (attaining honor)
c) Papa Karma Vimochana (relieving Papa and Karma)
d) Sampath Prapti (prosperity)
e) Manorathi Siddhi (fulfillment of ambitions)
f) Vyadhi nivarana (relief from diseases)
g) Jaya Prapti (conquering)
h) Sakala Siddhi Prapti (achieving all ambitions)

SLOKA/PRAYER for Sri Yoga Narasimha

Om Namo Narasimhya
Hiranyakashipu Vaksha Sthala Vidaranaya
Thri Bhuvana Vyapakaya
Bootha Preta Pishachi Shakini Dakini
Keelanon Moolanaya
Sthabidbhave Samasta Sishan
Hana Hana Sara Sara Chhala Chhala
Kampa Kampa Matha Matha Hoom Patt Hoom Patt
Tantaha Narasimhaya Namaha ||
MEANING
One Who has pierced and Killed Hiranyakashipu
And one who is all pervading and
Omnipotent On Narasimha
You destroy all evil forces and throw away
The Powers of devil and demons by appearing
Instantally form the pillar making great thunderous sounds
I offer my Namaskarams to You ||

SUDARSHANA/YOGA NARASIMHA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, this unique deity was installed on the North side of the Venkateswara shrine in June 2002 during the Mahakumbishekam. One side of the deity is Lord Sudarshana with the hexagon in the background and Yoga Narasimha on the other side of same vigraha or idol. He has sixteen arms holding different weapons. There are 8 weapons like Shanka, Chakra, Gada, Musala, Khadga, Dhanus and Vanamala (Yama Pasa) Padma.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Sri Sudarshana's Birthday is celebrated as Sri Sudarshana Alwar Thiru Nakshatram which falls sometime in June/July of every year. Saturdays are very auspicious for Sudarshana. Sudarshana Homams can be performed on any convenient day.

SPECIAL OFFERINGS

Sri Sudarshana can be decorated with good flowers and ornaments, and can be offered fruits, coconuts, sweets, etc. Puris made out of wheat flour, laja (puffed rice) and also charu ayya (sakkar pongal with pure ghee) are also very good offerings.

GAYATHRI for Sri Sudarsana

Om Kleem Shreem
Iym, Hleem, Kleem
Om Jaya Jaya
Sudarshana Narasimha
Hreem, Kheem, Teem,
Taha ||
This is the moola mantra.

GAYATHRI for Sri Yoga Narasimha

Vajra Nakhya Vidmahe
Theekshan Dhruggutya
Thanno Narasimha Prachodayath ||
MEANING
Characterized by having hard diamond nails and having powerful sight, Oh NARASIMHA, you please enlighten me by occupying my heart.
*saraswathi*

SRI SARASWATHI



Saraswathi is the Goddess of learning and knowledge. She is described as dwelling in the tongue of her consort, Brahma, the Creator. She is therefore called Vaagiswari, the deity governing vaak or speech, and all intellectual activities, literature, poetry and the 64 arts in general. She is also called Shaaradha, and Vaani. Knowledge is often spoken as pure light and all white. Saraswathi is pure white, wears white garments and white jewels and seated on a white lotus. The white swan is her vehicle.

SLOKA/PRAYER

Saraswathi Namasthubhyam Varadhe Kaama Roopini
Vidhya-Arambham Karishyaami Siddhir Bhavathu Me Sadhaa.
MEANING
Salutations to you, Saraswathi, the giver of boons and who is delightful in form. (With your blessings) I start studying and may success always crown my efforts.

SARASWATHI AT SSVT

Saraswathi, in Sri Siva Vishnu Temple, represents Shaaradha the presiding deity at Sringeri. The shrine is built in Pallava style architecture. She carries a kamandala, a japamala, and a book. Her fourth hand with the thumb and forefinger joined in the chinmudhra, proclaims the eternal truth about identity of the Divine and the human soul.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

As Saraswathi is the Goddess of knowledge and wisdom we should pray to Her every morning. Wednesdays and Fridays are important to Saraswathi. Saraswathi Puja and Vijaya Dasami are celebrated during Navarathri. The last 3 days of Navarathri are dedicated to Saraswathi. These days are dedicated for prayers to Saraswathi for success in all pursuits of knowledge and for success in one's chosen profession.

SPECIAL OFFERINGS

Abishekams and special decorations with turmeric powder and beads are offered to Saraswathi. A variety of preparations made of boiled lentils, paayasam and vada are given as special offerings during the puja. The function to initiate children to the learning process is called Vidhyaarambam. This is performed by praying to Saraswathi and making children write the first alphabet in their mother tongue in rice.

GAYATHRI

Maha Dhevyai Cha Vidmahe Brahma Pathnai Cha Dheemahi
Thanno Vaani Prachodayaath.
MEANING
We worship the Supreme Goddess; Salutations to the consort of Brahma. May that Goddess Vaani stimulate our intellectual faculties.
*rama*

SRI RAMA






Rama is the eighth major incarnation of Vishnu. Vishnu assumed different forms on several occasions and came down to earth to protect the good people from the evil, to reestablish the right order and to punish the wicked. Rama is one of the most popular Avataar. He exemplifies the ideal of Manava Dharma (duties and moral code for humans).

SLOKA/PRAYER

Raamaaya Raama Bhadhraaya Raamachandraaya Vedhase
Raghu Naathaya Naathaaya Seethaaya Pathaye Nama

MEANING
I bow to Raama, Raamabhadhra, Raamachandraa, the one who knows everything, the Lord of Ragu Vamsa and the husband of Sita.

RAMA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Rama holds His consort Sita on His lap. Lakshmana, His Brother, is seen vigilant with bow and arrow on his side. This represents the famous temple at Badrachalam. This is the only place where Rama, to grant the wish of a famous devotee, appears in Viswaroopa Darshanam, with four hands. The Sanctum Sanctorum of Rama is built in Rayar style architecture. Thus at SSVT Vishnu is seen in all the three forms: sitting (Rama), standing (Krishna and Venkateswara) and reclining (Ananthapadmanabha).

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Mondays and Saturdays are auspicious to Rama. Navami, the ninth day of lunar fortnight, is a special day of worship of Rama. Sri Rama Navami falling in March-April, is celebrated as the birthday festival of Rama. Sita kalyanam is celebrated during one of the days of Sri Rama Navami Festival and also during Navarathri. During the Rama Navami festival, devotees chant the entire Ramayana. The tenth day of Navarathri , is celebrated as Vijaya Dasami, the day Rama destroyed Ravana and his demon forces. Deepavali is celebrated as the day of Rama's return to Ayodhaya and coronation as its king,.

SPECIAL OFFERINGS

Apart from flowers and fruits, light drink prepared from jaggery and also butter milk are special offerings to Rama. Reciting the verses in Sundara Kaanda in Ramaayana is auspicious. Performing Sita Kalyanam is also customary.

GAYATHRI

Dhaasaradhaaya Vidhmahe, Seetha Vallabaaya Dheemahi
Thanno Raama Prachodhayaath.
MEANING
We worship Rama, the son of Dasaratha. Salutations to Rama the husband of Sita. May that Rama stimulate our creative faculties.
*parvathi*

SRI PARVATHI


Parvathi, the daughter of Himalayas, is the consort of Siva. She represents the Universal power (Sakthi) that is the primary activating energy in the self-revelation of the Absolute. Other common names of Parvathi are Sakthi, Parvathavardhini, Rajarajeswari, Meenakshi, Kaamakshi, Visalaakshi and Lalitha.

SLOKA/PRAYER

Vandhe Maatharam Ambhikaam Bhagavatheem Vaanee Ramaa Sevitham
Kalyaaneem Kamaneeya Kalpa Lathikaam Kailaasa Naatha Priyam
Vedhaantha Prathi Bhaasamaana Vibhavaam Vidhvan Manoranjaneem
Sree Chakra-anghitha Rathna Peeta Nilayaam Sri Raaja Raajeswareem
MEANING
I bow to the Mother Ambika, the supreme Goddess, Who is served by Saraswathi and Lakshmi. Ever auspicious, She is like the wish full-filling tree and Who is dear to Siva, the Lord of Kailaash. Her splendor, illuminates and explains the ultimate philosophy of the Upanishads. She gladdens the hearts of the learned. I bow to the Supreme Goddess, the queen of all queens, Who dwells on a bejewelled thronet, over the esoteric design of Sri Chakra.

PARVATHI AT SSVT

In Siva Vishnu Temple, Parvathi is in the form of Parvathavardhini, representing the consort of Siva in the form of Ramanathaswami, as in Rameswaram. The shrine is built in Chola style architecture.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Fridays are very auspicious to Parvathi. The first three days during the Navarathri festival are celebrated for Parvathi. Meenakshi Kalyanam is celebrated on the Chitra Poornima day. Bhagavathi Seva is performed during the months of Makara and Karkata.

SPECIAL OFFERINGS

Special puja is performed to Parvathi by invoking her in the lamp. This is called "Deepa Puja". Special abishekams and alankaras with flowers and turmeric powder are performed to Parvathi. Performing Gowri kalyanam and Meenakshi kalyanam are customary. Bhagavathi Seva is famous in Kerala. Paayasam and Vada are special offering to Parvathi.

GAYATHRI

Maha Dhevyai Cha Vidmahe Rudra Pathnai Cha Dheemahi
Thanno Gowri Prachodayaath.
MEANING
We worship the Supreme Goddess; Salutations to the consort of Rudra. May that Goddess Gowri (Parvathi) stimulate our intellectual faculties.
*navagrahas*

NAVAGRAHAS


The configuration of nine idols, called Navagraha, represents the nine principal heavenly bodies that influence man's life. They are considered different aspects of Paramaathma. Worshipping them is a way to attain His abode. Each of them confer different benefits like good health (Surya - Sun), Victory (Chandra - Moon), Wisdom (Budha -Mercury), honor (Guru - Jupiter), Vocal skills (Sukra - Venus), joy and happiness (Sani - Saturn), strength (Rahu), personal opulence (Ketu) and family prosperity (Angaraka - Mars).

SlOKA/PRAYER

Aadhithyaaya Cha Somaaya Mangalaaya Bhudhaaya Cha
Guru Sukra Sanibhyascha Raahave, Kethave Namaha.
MEANING
Salutations to the Sun God, the Moon, and to Mangala (Mars) and Budha (Mercury). Also to the divine preceptor Brahaspathi and to Sukra, the teacher of Ausuras, and to Sani, the planet Saturn. Salutations to Rahu and Kethu.

NAVAGRAHAS AT SSVT


In SSVT Navagraha's are installed in a separate place. The individual planets are given definite placement, within the nine-fold group; as also, definite orientations with reference to the cardinal directions. They also have precise sculptural features that distinguish them.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Devotees worship the individual planetary deities on the particular day of the week associated with the planet, and also at special times when there is planetary shift or unique configurations. Proper worship of individual planets on the right occasions is believed to bestow good on the devotees, in specific areas of life.

SPECIAL OFFERINGS

Performing Navagraha Homam is very auspicious. Offerings like sesame seeds, rice or any of the "nine grains" that may be appropriate are also made. Lighting lamps with sesame oil or seeds on Saturdays is important to Sani. Thil rice and Paayasam are offered to Navagraha.
*lakshmi*

SRI LAKSHMI


Lakshmi or Sri Devi is the consort of Vishnu. She is the Goddess of wealth and prosperity. Wealth includes nobler values of life, power of mind and intellect, moral, and ethical qualities which constitutes the spiritual wealth. The eight forms of Lakshmi, called Ashta-Lakshmi are: Santhanalakshmi (wealth of progeny), Gajalakshmi (wealth of animals), Dhanalakshmi (wealth of gold and other material wealth), Dhaanyalakshmi (wealth of food grains), Veeralakshmi (wealth of valor), Vijayalaksmi (wealth of victories and success), Mahalakshmi (wealth of greatness) and Aadhilakshmi.

SLOKA/PRAYER

Namastesthu Mahaamaaye Sreepeete Surapujithe
Sankha Chakra Gadhaa Hasthe Mahaalakshmi Namosthuthe.
MEANING
Salutations to you, Oh Goddess Lakshmi. You are the divine mother, the seat of all prosperity, and worshipped even by the Gods. You hold the conch, the divine wheel and the mace in your hands.
 

LAKSHMI AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Lakshmi is housed in a shrine built in Chola style architecture. She is seated on a red lotus and holds a lotus flower in her hand. This symbolizes that the realization of the Self is the Supreme Goal of mankind.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Fridays are considered auspicious for Lakshmi Puja. The Friday before the full moon in the Hindu month of Sraavan is considered specially sacred and Varalakshmi puja (puja for boons and longevity) is performed on that day by ladies in the temples and in the homes. Diwaali, the festival of lights, is also an occasion for Lakshmi Puja. Three days during Navarathri are also celebrated for Lakshmi.

SPECIAL OFFERINGS

Paayasam and sweets such as Ladu, fruits and milk, are made as alankara to Lakshmi. Special abishekams and offerings with beads and coins, and homams are also performed to Lakshmi.

GAYATHRI

Mahaa Dhevyai Cha Vidhmahe Vishnu Pathnai
Cha Dheemahi
Thanno Lakshmi Prachodyaath.
MEANINGWe worship the great Goddess and all Hail to the spouse of Vishnu. May that Lakshmi stimulate us and make us flourish.
*krishna*

SRI KRISHNA

Krishna is one of the ten major incarnations of Lord Vishnu. Among the avataars of Lord Vishnu, perhaps the most popular is His descent as Krishna. He imparts Divine wisdom to Arjuna in Bagavath Gita. Kanna, Govinda, Madhusudana, Muralidara are also his common names.

SLOKA/PRAYER

Krishnaaya Vasudevaaya Devakinandanaaya Cha
Nandagopa Kumaraaya Govindaaya Namo Nama
MEANING
I bow to Lord Krishna, the son of Vasudeva and Devaki, whom he made so happy. I bow to Govinda, the son of Nandagopa.

KRISHNA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Krishna is in the standing form representing the famous Udipi temple God. In his right hand he holds a butter churn and the left the rope used to turn the butter churn. This symbolism of obtaining solid butter from buttermilk that is agitated, recalls the Lord's role in helping the devotee churn his own mind and thought through the devotional process in order to get the blissful experience of God-realization. The Krishna shrine is built in Canara style architecture. The icon of Sri Ranganatha can be seen on the back of the Krishna Shrine.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Thursdays and the star Rohini are auspicious to Krishna. Sri Krishna Janmaashtami is celebrated as a big annual festival. Ranga Puja is a way of worshipping Lord Krishna at Udipi in Southern Kannara region. It starts with Chamara seva, lighting innumerable small lamps around the Grabagraha. In the front two parallel rows of lamps are lit and neividyams of several kinds are offered to the deity. Vishnu sahasranama parayanam, Ashtavagana, Special deeparadana & puja are offered to the Lord. The ranga puja bestows the blessing of Lord Krishna to all the participants

SPECIAL OFFERINGS

Garlands with Thulasi leaves and fruits, beaten rice with jaggery and butter are special offerings to Krishna. Special decorations with butter are performed to Krishna.

GAYATHRI

Govindaaya Vidhmahe Gopijana Vallabaaya Dheemahi
Thanna Krishna Prachodayaath.
MEANING
We worship Govindhaa. Salutations to the Great Lord who won the hearts of Gopikas. May that Krishna stimulate our faculties.

SRI KARTHIKEYA


Karthikeya is the son of Siva and Parvathi. Other common names of Karthikeya are Subramanya, Muruga, Kumara, Skandha, Shanmuga and Guha. Created out of six sparks from the central, third, eye of Lord Siva, for the special purpose of destroying the demon Soorapadma, Lord Karthikeya has six faces. TheVel (spear) is His Divine weapon; it is also regarded as the source of all Knowledge and as the dispeller of ignorance. According to the legend, Karthikeya explained the esoteric significance of "OM", the Pranava Manthra, to His father, Lord Siva.

SLOKA/PRAYER

Shadaananam Kumkuma Raktha Varnam
Mahaamathim Dhivya Mayoora Vaahanam
Rudhrasya Soonum Sura Sainya Naatham
Guham Sadhaaham Saranam Prapadhye
MEANING
At all times, I seek refuge with Lord Guha, the God with six faces, with the color of red vermilion and riding a divine peacock. He is supremely intelligent. He is the son of Rudra and Commander of the Deva army.

 KARTHIKEYA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Karthikeya is seen in the form of Muthukumara Swami, with his two consorts, Devasena, the celestial princess, and Valli, a hunter's daughter. This form is a representation of the deity in Vaitheeswaran temple, in Tamil Nadu, famous for curing many diseases. The Karthikeya shrine is in the form of a chariot drawn by the elephants and is built in the Pallava style architecture. Icons representing His six major shrines, Palani, Swami Mala, Thiruthani, Thiruchendur, Pazhamudircholai, and Thiruparankundram are installed in six pillars. 
Karthikeya is also present in front of the Siva Shrine as a Dwara Murthy, together with his brother Ganehsa.  Sri Guhan, Sri Bala Dandayuthapani,  Sri Shiki Vahana Moorthy - the Deva goshtas were consecrated during the Mahakumbishekam in 2002.  In addition, Gnanaopedesam,  the scene of Karthikeya explaining the esoteric significance of "OM", the Pranava Manthra, to His father, Lord Siva is depicted on the entrance wall between the Vasanthamandapam and the main Temple as a marvelous wall sculpture.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Krithika and Sashti are auspicious to Karthikeya. Valli Kalyanam is celebrated on Vaikaasi Visaakam day. Karthigai, Skandha Sashti, Thai Poosam, Masi Makam and Aadi Krittika are important festivals to Muruga.

SPECIAL OFFERINGS

Special alankara with viboodhi, and sandal powder are performed to Lord Karthikeya. Abishekam with Panchaamirtham, milk, sandal powder and rose water are special. On Festival days it is customary to go in a procession with "Kaavadi" with flowers, milk and rose water. Performing Valli Kalyanam is also very auspicious.

GAYATHRI

Thathpurushaaya Vidmahe Mahaasenaaya Dheemahi
Thannashanmugkha(h) Prachodayaath.
MEANINGWe worship that supreme person; Salutations to that mighty warrior chief. May that six faced Lord stimulate our faculties.
*hanuman*

SRI HANUMAN


Hanuman is the son of Vaayu, the Wind God. He is a great devotee of Lord Rama. He is an outstanding scholar and master of vedas. He symbolizes heroism and valor to fight for the cause of dharma, devotion and selfless service, and above all, humility. In Bhajans it is customary to conclude with a song for Hanuman. Other common names of Hanuman are Aanjaneya (son of Anjana) and Maaruthi (son of Maaruth - Maaruth is another name of Vaayu).

SLOKA/PRAYER

Manojavam Maarutha Thulya Vegam Jithendhrhiyam Budhdhimathaam Varishtam
Vaathaa-thmajam Vaanara Yoodha Mukhyam Sree Raama-dhootham Sirasaa Namaami
MEANING
I salute, by bowing down my head, the messenger of Sri Rama, Hanuman, who travels as fast as the mind and the wind, who has won over his sense organs, who is the best among the intelligent, who is the son of the wind god and who is the commander in chief of the army of monkeys.

HANUMAN AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Hanuman is in the form of Baktha Aanjaneya, the monkey devotee in meditation, holding in his raised hands, the japamala or the rosary. The idol is the largest Hanuman in United States of America. The shrine is built in Rayar style architecture.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Tuesdays, Thursdays and Saturdays are auspicious to Hanuman. His star is "Moola". Hanumath jayanthi is celebrated on the day of "Moola star" in the Hindu month of Dhanu (Vrichiga, Margazhi- mid December to mid January ). The last day of Sri Rama Navami festival, the birthday of Rama, is celebrated in honor of Aanjaneya.

SPECIAL OFFERINGS

Offerings of butter and garlands with vada, thulasi and betel leaves are special to Hanuman. On Hanumath Jayanthi day more than one thousand eight vadas are offered as a garland to Hanuman. Special decorations with butter are performed to Lord Hanuman. Reciting Hanuman chaalisa and writing the holy name of Rama on these days are considered auspicious.

GAYATHRI

Thath Purushyaaya Vidhmahe, Vaayu Puthraaya Dheemahi
Thanno Hanumath Prachodayaath.
MEANING
We worship that supreme person; Salutations to the son of Vaayu. May that Lord Hanuman stimulate our faculties.
*ganesh*

SRI GANESHA


Ganesha is the son of Parvati and Shiva. He is the remover of all obstacles. He is worshipped first before starting any religious function. Other common names of Ganesha are Ganapati, Vinayaka, and Vigneshvara.
Ganesha is variedly worshipped as a bachelor, and as a Lord with two consorts. The two consorts of Lord Ganesha are considered to be siddhi (achievement) and buddhi (intellect), or siddhi and ruddhi (prosperity)

SLOKA/PRAYER

Gajaananam Bootha Ganaadhi Sevitham
Kapiththa Jamboo Phala Saara Bhakshitham
Umaa Sutham Soka Vinaasa Kaaranam
Namaami Vigneswara Paadha Pankajam
MEANING
I prostrate at the lotus feet of the Lord who removes obstacles. He, with the elephant face, the son of Uma, is served by all the hordes of Lord Siva. He fondly eats fruits and relishes their juices. He destroys all our sorrows.

GANESHA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Ganesha has a special place in His own shrine built in Chola style architecture.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

The fourth day of the lunar fortnight (Chathurti) and Tuesdays and Fridays are special to Ganesha. The Chathurti that comes after a full moon is called Sankatahara Chathurti. Chathurti of the bright fortnight in the Hindu month of Simha (Bhaadrapadha) is celebrated as Ganesha Chathurthi.

SPECIAL OFFERINGS

Offerings of modhaka and of durva grass garlands are special to Ganesha. Lord Ganesha is decorated with viboodhi, turmeric and sandal powder. Performing Ganapathi Homam before starting any project is very auspicious.

GAYATHRI

Thath Purushyaaya Vidhmahe
Vakrathundaaya Dheemahi
Thanno Dhandhi Prachodayaath.
MEANING
We worship that supreme person; Salutations to that Lord with a bent trunk. May that Lord with a tusk stimulate our creative faculties.
*durga*

 

SRI DURGA



Goddess Durga represents Shakthi, the female principle of energy, the counterpart of Siva. She is the Goddess of valor and slayer of demons that were personifications of vaunted ego, ignorance, sloth, etc. We invoke the Mother Durga to help us annihilate within ourselves all negative forces; all weaknesses. Other common names of Durga are, Kali and Mahishasuramardhini.

SLOKA/PRAYER

"Sarva Mangala Maangalye Sive Sarvaartha Saadhake
Saranye Thryambake Devi Naaraayani Namosthuthe"
MEANING
Oh ever auspicious Goddess. You are the counterpart of Siva and helpful to devotees in every way. Oh our refuge and Goddess with three eyes and sister of Lord Narayana. Our salutations to you.

DURGA AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Durga is in the form of Vishnu Durga, standing on Mahisha's head. She is the only idol, besides Lakshmi Varaaha Swami facing the northern direction. The shrine is built in Chola style of architecture. Durga is also one of the Deva goshta vigrahas for the Siva Sannidi.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Tuesdays and Fridays are considered specially auspicious to Durga. Navarathri (Dasera) is celebrated for Durga. Chandi Homam, the chanting of Devi Mahatmayam, (the glory of the Divine Mother), is performed during Navarathri and on special occasions.

SPECIAL OFFERINGS

Performing archana or lighting special lamps made of dough during "Raahu kaalam" is special to Durga. Garlands made of lemon are usually offered to Durga. Special decorations with turmeric and sandalwood pastes and flowers are made as special offerings. Reciting Lalitha sahasranaama and Mahishaasura Mardhni sthothram and performing Chandi homam are auspicious.

GAYATHRI

Kaathyaayanaaya Vidmahe Kanyakumaari Dheemahi
Thanno Dhurgi(h) Prachodayaath.
 
MEANING

We worship Devi, the daughter of Sage Kaathyaayana. Salutations to the virgin Goddess. May that Durga stimulate our intellectual faculties.
Sri Ayyappa


*ayyappa*


SRI AYYAPPA


Ayyappa is the son of Lord Siva and Mohini. Vishnu took the form of Mohini to destroy a demon named Basmasura. Ayyappa stands for constructive destruction which is a combination of Vishnu and Siva. He protects our spiritual wealth and grace by maintaining the thought of godliness and destroys all other thoughts pertaining to worldly infatuations. He is the symbol of unity among all sects of Hinduism.

SLOKA/PRAYER

Loka Veeryam Mahaa Poojyam Sarva Rakshaakaram Vibhum
Parvathee Hirdya-anandham Saasthaaram pranamaamyaham
 
MEANING
 
I bow to Lord Shasta (Ayyappa, the upholder of Dharma and Sastra) who gladdens the heart of Parvathi. He is a peerless warrior who protects all. His glory is great and He deserves great reverence and devoted worship.
In Sri Siva Vishnu Temple, the Ayyappa shrine is built similar to the Ayyappa temple at Sabarimala, with eighteen Holy steps leading to the sanctum sanctorum. This is perhaps the only temple outside India with the eighteen Holy steps. As in Sabarimala, associated shrines of Kannimula Ganapathi, Nagaraja, and Maligapurathu Amma are also built behind the Ayyappa shrine. The idol is made of panchaloha (five metals) in Chinmudra form. The architecture of the shrine represents Kerala Style.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Saturdays and the star Uttiram are auspicious to Ayyappa. Panguni Uttiram, Vishu and Makara Sankaranthi days are very important. Traditionally devotees observe austerities during the Hindu months of Vrichiga and Dhanu.

SPECIAL OFFERINGS

Ghee Abishekam to Lord Ayyappa is very auspicious. Devotees observe vratham for a mandalam (41 days) and carry irumudi* up the Eighteen Holy steps and perform abishekams to Lord Ayyappa. Decorations with sandalwood powder and abishekam with flowers are also performed. Appam, Paanakam and Aravanai Paayasam are offered to Lord Ayyappa.

GAYATHRI

Boodha Naathaya Vidmahe Bavaputhraaya Dheemahi
Thanno Saastha Prachodayaath.

We worship Ayyappa, the son of Siva. Salutations to Saastha (Ayyappa). May that Ayyappa stimulate our creative faculties.

   
Sri Andal

*Aandal*

Andal, the incarnation of Mother Earth, Bhoodevi, is one of the twelve Aalvaars, great devotees of Vishnu. She was found in the garden of Periyaalvar. She grew up to be a great devotee of Vishnu and a mystic poet. She is the author of Thiruppavai. Even as a human she attained beatitude, as the consort of her chosen Lord Ranganatha of Srirangam. She is the best exponent of Bakthi Marga and a celebrated model of "bridal mysticism".

SLOKA/PRAYER

Sree Vishnu Chiththa Kula Nandhana Kalpa Valleem
Sree Ranga Raaja Hari Chandhana Yoga Dhrusyaam
Saakshhat Kshammaam Kaarunyaa Kamalaami Vaanyaam
Godhaam Ananya Sarana: Saranam Prapadhye.
MEANING
Bereft of any other refuge in Godha (Andal) who is merciful like Goddess Mahalakshmi, has come in human form of Andal. She is like a wish fulfilling creeper, that makes the family of Vishnuchitta (Periyaalvar) happy. With her inner eye, she always sees and dwells on her Lord, the king and God at Sriranga.

ANDAL AT SSVT

In Sri Siva Vishnu Temple, Andal is installed in a separate shrine built in Chola style architecture. She holds a blue lotus on her hand.

AUSPICIOUS DAYS AND FESTIVALS

Wednesdays and Fridays are auspicious to Andal. Andal married Sri Ranganatha on the Makara Sankaranthi day. On that day Andal's marriage is celebrated in a grand style. " Aadi Pooram" and "Aani Thirumanjanam" are also important festivals to Andal.

SPECIAL OFFERINGS

Andal is specially worshipped by reciting her songs called Thiruppaavai, early in the mornings during the Hindu month of Dhanu. Performing Andal Kalyanam is customary. Venpongal and Sweet Pongal are offered to Andal.

GAYATHRI

Dhanurdharaayai Cha Vidmahe Sarva
Siddhayai Cha Dheemahi
Thanno Dharaa Prachodhayaath.
 
MEANING

We worship the Goddess who adorns a bow and arrow in her hand. Salutations to the Goddess who gives all the boons to the devotees. May that Boodhevi stimulate our creative faculties.

SRI ANDAL

Siva Ghoshta Vigrahas



There are a number of mythological tales and legends surrounding Lord Shiva. Here're a few popular ones


 Stories Of Shiva

Ganga Comes Down to Earth
 
A legend from the Ramayana speaks of King Bhagirath who once meditated before Lord Brahma for a thousand years for the salvation of the souls of his ancestors. Pleased with his devotion Brahma granted him a wish. He requested the Lord to send the river Ganges down to earth from heaven so that she could flow over his ancestors' ashes and wash their curse away and allow them to go to heaven. Brahma granted his wish but asked him to pray to Shiva, for he alone could support the weight of her descent. Accordingly he prayed to Shiva and he allowed the Ganges to descend on his head, and after meandering through his thick matted locks, the holy river reached the earth. This story is re-enacted by bathing the 'linga'.
 
The Tiger & the Leaves
 
Once a hunter while chasing a deer wandered into a dense forest and found himself on the banks of river Kolidum when he heard the growl of a tiger. To protect himself from the beast he climbed up a tree nearby. The tiger pitched itself on the ground below the tree fostering no intention to leave. The hunter stayed up in the tree all night and to keep himself from falling asleep, he gently plucked one leaf after another from the tree and threw it down.
Under the tree was a Shiva Linga and the tree blessedly turned out to be a bilva tree. Unknowingly the man had pleased the deity with bilva leaves. At sunrise, the hunter looked down to find the tiger gone, and in its place stood Lord Shiva. He prostrated before the Lord and attained salvation from the cycle of birth and death.
 
Why Shiva is Worshipped in His Phallic Form
 
According to another legend, once Brahma and Vishnu, two other deities of the holy Trinity, had an argument as to their supremacy. Brahma being the Creator declared himself to be more revered, while Vishnu, the Preserver, pronounced that he commanded more respect.
Just then a colossal 'lingam', known as Jyotirlinga, blanketed in flames, appeared before them. Both Brahma and Vishnu were awestruck by its rapidly increasing size. They forgot their quarrel and decided to determine its size. Vishnu assuming the form of a boar went to the netherworld and Brahma as a swan flew to the skies. But both of them failed to accomplish the self-assumed tasks. Then, Shiva appeared out of the 'lingam' and stated that he was the progenitor of them both and that henceforth he should be worshiped in his phallic form, the 'lingam', and not in his anthropomorphic form.

Who Is Lord Shiva


Lord Shiva Pictures

Shiva is a major Hindu god and one aspect of Trimurti. In the Shaiva tradition of Hinduism, Shiva is seen as the Supreme God. In the Smarta tradition, he is one of the five primary forms of God. Followers of Hinduism who focus their worship upon Shiva are called Shaivites or Shaivas. Shaivism, along with Vaisnava traditions that focus on Vishnu and Sakta traditions that focus on the goddess Devi are three of the most influential denominations in Hinduism. Shiva is usually worshipped in the form of Shiva linga. In images, he is generally represented as immersed in deep meditation or dancing the Tandava upon Maya, the demon of ignorance in his manifestation of Nataraja, the lord of the dance. In some Hindu denominations, Brahma, Vishnu, and Shiva represent the three primary aspects of the divine in Hinduism and are collectively known as the Trimurti. In this school of religious thought, Brahma is the creator, Vishnu is the maintainer or preserver, and Shiva is the destroyer or transformer.


 

Significance of the Shiv Lingam


Shiv Lingam

The non antrhropomorphic Lingam form of Shiva is what is held in reverence in temples all over the sub continent. The Lingam is a symbol. It is a symbol of that which is invisible yet omnipresent. It is hence a a visible symbol of the Ultimate Reality which is present in us (and in all objects of creation ). The Shivalingam denotes the primeval energy of the Creator.It is believed that at the end of all creation, during the great deluge, all of the different aspects of God find a resting place in the Lingam; Bhrama is absorbed into the right, Vishnu to the left and Gayatri into the heart. The Shivalingam is also a representation of the infinite Cosmic Column of fire, whose origins, Vishnu and Bhrama were unable to trace. (see Lingodbhavar).
Legend has it that Parvati fashioned a Shivalingam with a fistful of sand at Kanchipuram and worshipped Shiva; this lingam is known as the Prithvilingam, denoting the primordial element earth. Shivalingams in several temples are swayambus, or that which appeared on their own, or that which is untouched by a chisel. On the other hand, there are temples where the Shivalingam is carved out of stone and installed. The highly polished Shivalingams of the Pallava period bear several stripes, as in the Kailasanatha temple at Kanchipuram. The Shivalingam is generally mounted on a circular or quadrangular receptacle called the Avudaiyar. This pedestal is designed so as to drain off the water offered during ablution ceremonies. In temples such as Kanchipuram, abhishekam is offered only to the pedestal and not to the Shivalingam made of sand. The bottom of the pedestal represents Bhrama, the octogonal middle represents Vishnu and the upper circular portion represents Shiva. The upper portion of the Shivalingam may be of various shapes, cylindrical, elliptical, umbrella shaped. Images may also be (rarely) carved on a Shivalingam. Nandi, the bull is depicted facing the sanctum in all Saivite temples, symbolizing the human soul Jeevatma yearning for realizing its oneness with Paramatma, the ultimate reality.
Lord Shiva


Lord Shiva Pictures
Lord Shiva Wallpapers

Shiva is lord of the lords and it is really not easy to write/explain everything about shiva.However many have tried to explain him and praised him as per their knowledge but the explanation is endless and it is un-imaginable from a human being even devas, asuras and other rishi munis have very little words to explain about the lord almighty.
Shiva means the supreme one, the auspicious one, the pure one and for me the beloved one. Shiva is named as Pashupati which means the Lord of all living beings either it is humans, devas, asuras or any creatures. Another name Mahadeva depicts the great God, supreme in all devas(Gods).
The God staying in a state blissful, enjoying in Its Own Self eternally, without any flaws is the Supreme Lord shiva. The Perfection is the completeness - there is nothing external that is required to make the Self blissful.
Lord Shiva is reckoned among the Tridevas (trimity). Brahma is the creator, Lord Vishnu is the preserver and Lord Shiva is the destroyer. Shiva is the lord of Shakti also.
Lord shiva is absolute which does not have any parents  which never takes birth Which is all alone without association with any of the creatures or creations enjoying in the Self. God is the only one who is dependable for anybody / anything to surrender to as It is the only perennial Being.  Hence God is the Lord of all creatures (lives/souls). For this reason the Lord is hailed as pashupati (Lord of living beings). Whether it is devas or asuras or humans or other creatures all are pashus. That being the case how could the Lord be partial to one section of pashus and withdrawing the Grace for the other ? So anybody who worships the Lord sincerely could get blessed with Its Grace irrespective of the caste, creed, race, power, status and qualities.
It is in fact to be noted that Lord shiva is worshipped by the devas like viShNu, braHma, indra, by asuras like bANa, rAvaNa, tripura, sUrapadma, by humans like sha~Nkara bhagavatpAda, samban^dhar, appar, by other creatures like jaTAyu, sampAdi (eagles), vAli (monkey) and the list goes on and on. One finds in the purANas the variety of people of different backgrounds and qualities worship the Lord shiva. There are many histories of temples which talk of the cranes, bees, elephants, spiders, snakes worshipping the Lord and getting blessed. So the Lord as the Supreme blesses anyone who worships in sincere devotion. There is no discrimination on who the seeker is. The Lord is so merciful that He showers the boons one look for when there is a determination to seek Him. It is evident from the history of asura bANa who attained a great fame of his valor and got the place in the abode of Lord shiva all due to his determined worship of the Lord.
Lord shiva is the God of all. Like the mother He showers the grace for all the children, but the misusing children get punished. This Supreme Lord better than a mother does not withhold the grace, He is our beloved pashupati.
The God would not be biased. It would not differentiate between one group versus the other, whether it be divines or daemons or humans or plats or creatures or on sex or on race etc. All that matters is dharma and the pure devotion towards It. No doubt this lovely Lord shiva is worshipped alike by divines, daemons, scholars, not much learnt simple, and the other creatures.

September 19, 2011


 

Hindu Triumvirate Initations - Lord Brahma, Lord Vishnu & Lord Shiva





The Hindu Triumvirate Initiations 1: These are  a set of 3 attunements which will connect you with the three main forms of Lord Brahman, the Supreme power within the universe. The Hindu Triumvirate is the Hindu trinity of the primary aspects of the divine which consist of Lord Brahma, Lord Vishnu and Lord Shiva. These are empowerments versas healing energeis.
.
Brahma is renown as creator of the universe while Vishnu is called upon for the preservation of the world. Shiva destroys the universe in order for it to then be recreated. The  aspects of the divine trinity can also be applied to your spiritual life.  The destruction of the old in order for the new to come into being. The ego does not want to let go of energies which we have kept as part of our being for such a long period of time but it is through this releasement that you will be able to attract more of what you need and more of what you want in your life. You will also learn about  all aspects of each God  to bring forth change and growth.